reklama

Konformita väčšiny klubu mrtvých básnikov

Videli ste film  Spolok mrtvých básnikov? (Dead poets society)  S Robinom Williamsom, kde hrá v roku 1959, vo Vermontskej, konzervatívnej chlapčenskej škole, nového učiteľa anglickej literatúry. Je to zvláštny a vynikajúci profesor, učí poéziu aj prakticky, inšpiruje a tým pádom kontruje konzervatívnemu plánu školy...tak či onak, tento článok nie je o filme, ktorý ale aj tak stojí za to a roky ho vrelo odporúčam. K veci...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Jedna scéna filmu, kde učiteľ zoberie celú triedu na malé voľné priestranstvo v strede školy. Vyberie troch študentov a povie im, aby začali chodiť vo veľkom kruhu, za sebou. Ostatní stoja v skupine a pozorujú ich. Traja rôzni chlapci, tri rôzne chôdze. Prvý kráča rázne, druhý za zím nestíha, tretí, dozadu mierne zaklonený sa šuchce za nimi. Urobia jeden kruh, druhý, tretí, chôdze sa im začínajú synchronizovať, šlapú nohami pravidelnejšie do rytmu - až kým kráčajú rovnako. To ale ešte nie je koniec. Veľká skupina začne s nimi do rytmu tlieskať..
Učiteľ ich zastaví a začne im vysvetlovať, čo sa udialo. Ako si niektorí môžu myslieť, prečo sa tí traja zozrkadlili, ´zosymbiozovali´, že oni by to nespravili, udržali by si svoju chôdzu, svoj rytmus. Ale prečo potom začali tlieskať do rytmu? Naučil ich, ako sa prejavuje konfomita väčšiny.
Učiteľ potom povie, aby sa začali nenútene prechádzať. Tak ako sa cítia. Bezstarostne. Jediné, čo sa majú snažiť, je udržať si svoj rytmus a stáť si za ním aj psychicky, lebo na to majú právo. Všetci študenti sa začnú prechádzať ako chcú, okrem jedného. A keď sa ho učiteľ opýta, prečo stojí, študent odpovedá, že si dobrovoľne zvolil stáť, lebo sa mu tak práve chcelo. Učiteľ sa mu poďakoval a pochválil ho, že pochopil.

Celá scéna je symbol jedinečnosti, originality a malý boj proti konformite. Symbol pochopenia a uvedomenia si seba samého.
Carpe diem! Seize the day! Ži svoj deň!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celá vec ma napadla dnes ráno. Čítam knihu Allana a Barbary Peas - The Definitive Book of BODY LANGUAGE. Jedna z kapitol je, ako sa ľudia podvedome, vzájomne zrkadlia. Tí, ktorí sa navzájom nezrkadlia, sa moc k sebe nehodia. Stále podvedome! Nehodia sa napríklad do rovnako vyzerajúcej skupiny. Kniha píše aj o párikoch, manželoch. Ako sa reč tela párikov podobá na seba. Rovnaké úsmevy, výrazy tváre...Koľko krát sa o nejakom páriku povie, že sa tak strašne ľúbia, až sa na seba podobajú? Je to viac - menej pravdivý vtip.
No a pri podkapitolke o Rovnakých hlasoch, som si začal predstavovať Janku a mňa. Prednedávnom sme mali pol ročika. Nie veľa, nie málo, poznáme sa ale tri roky. Ako sa nám zblížili a zosynchronizovali telá a gestá?
Princezná je táka túliaca sa, ja som až taký nebol, ale zmenila ma v dobrom a chcem sa ňurgať aj ja. Vždy smiešne špúlievam ústa, akože chcem pusu, ona začala špúliť ústa tiež, ako prvá. Ja vždy ochkám a achkám, pri najrôznejších situáciach, nielen pri tej, čo si myslíte :), keď sa vyvalím, otváram fľašu, pohladím..Janča ochká tiež :) (Bože znie to ako nejaká orgia, tažko sa to vysvetľuje)
Žena bývala submisívna, ja dominantný. Aj v tomto nastala zmena. Prirodzená a z nášho vzájomného života vyplývajúca zmena! Naučil som sa trpezlivosti, najprv premyslieť a potom otvoriť ústa. Janka sa v podstate naučila otvoriť ústa. Povedať si svoje, keď sa jej niečo nepáči a stojí si silnejšie za svojimi rozhodnutiami, neostane vždy tam, kde ju posadíš. A spolu sa obaja učíme fakt, že dôležité je nie len čo povieš, ale aj ako to povieš...
Znie to ako nominácia na Nobelovu cenu za dokonalý vzťah :) Samozrejme, máme ešte čo dohánať, vete mi. Nie sme dokonalí a ani nikdy nebudeme. Na tom ale nezáleží. Záleží na tom ako spolu ´prebíjame´ najdiverznejšiu diverzitu. Diverzitu ľudského vzťahu. Racionálne, emotívne a aj fyzicky podvedome, telami.

Konformita väčšiny a stereotyp mi paralelujú ´Tiso, Tuka - jedna ruka´, starší historický pojem.
To by vo vzťahu nemalo čo hľadať. Aj keď predovšetkým zvyk a stereotyp sú časté nočné mory, zdravého vzťahu. Hociakého vzťahu, nielen milostného.
A konformita, podľa mňa, vo vzťahu ani nemôže existovať. Každý jeden vzťah, či už milostný alebo priateľský je jedinečný, unikátny, originálny, čo v konformite neexistuje, pretože každý je priemerný, predvídateľný.

Ľahko sa to píše, ale každý si je strojcom vlastného štastia. Ako si ustelieš, tak budeš spať.
Osobnosť hrá svoju hlavnú roľu. Pamätám si na svoj dávny bývalý vzťah. Evička. Povedala vetu, ktorú si doteraz pamätám. Vraj vždy vykúkam z radu, vždy je ma vidieť, nikdy nezapadnem do priemeru. Šedého priemeru, tvrdím ja! Nezvládala to. Výšky a pády, raz hore, raz dole, jeden deň hojno, druhý deň hovno..chcela médium. Snažila sa ma zmeniť. Nepodarilo sa jej :).
Ani sa to nikomu nepodarí, pretože sa za to nehanbím. To som ja! Pestujem si..svoju jedinečnosť.
Janka akurát prednedávnom uznala, že osobu ako mňa ešte nestretla. V dobrom samozrejme:) 
Veľký kompliment!

Samozrejme každý si prejde životom vzostupmi a pádmi. Tie pády sa ťažko pregĺgajú, človek si už praje kľud a rutinu. Alebo sa začne nudiť, nič sa nedeje, americký výraz SSDD. Same Shit, Different Day. (každý deň to isté) Pravda je, že všetkého veľa škodí, ale to už zachádzame do sféry striedmosti, ktorá je kapitola sama o sebe..

Pozerám sa na svoju minulosť, život, ľudí, príbehy, krajiny, prostredia...
Rôznorodosť sama o sebe. Pády aj vrcholy. Nočná beletria:) Ale idem ďalej, žijem a sterotyp u mna nefičí..Ľutujem niečo? Pozerám sa späť a prajem si vrátiť čas? Nie. Všetko zlé je na niečo dobré a všetko dobré je na niečo zlé. A mám tú výhodu, že viem, čo je v daných situáciách dobré a čo zlé.
Osobne sa mi potvrdzuje fakt, že je dôležité nielen, že zijem, ale aj ako žijem.
A to v konformite nežije...

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Článok venujem všetkým. ... .... ale extra Janke.. ... a sebe:)
 

Milan Candrák

Milan Candrák

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

" Nepoviem..! " Zoznam autorových rubrík:  priateliaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu